HAKIKAT MELAKSANAKAN SOLAT        (QS Al-Baqarah, 2: 3)

Surah Al-Baqarah ayat 3 maksudnya
3.(Iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka,

Tafsir Ibnu Kasir
Yang dimaksudkan dengan {…melaksanakan solat…} adalah mendirikan solat dengan menunaikan  fardu-fardunya. Ad-Dahak berkata,daripada Ibnu Abbas r.a, yang dimaksudkan dengan {…melaksanakan  solat...} adalah semprna rukuk, sujud, bacaan, kekhusyukan dan sempurnanya menghadap  kiblat. Qatadah berkata, yang dimaksud {…melaksanakan solat…} adalah menjaga  waktu-waktunya,wuduknya, rukuknya dan sujudnya. Muqatil bin Hayyan berkata, {…melaksanakan solat…} adalah menjaga waktu –waktunya, menyempurnakan wuduknya, bacaan al-Quran, tasyahud dan selawat kepada Nabi SAW, inilah yang dimaksudkan melaksanakan atau mendirikan solat.
Ibnu Kasir berkata, “Dalam banyak ayat al-Quran, sering kali Allah SWT menggandingkan solat dan sedekah di dalamnya, hal itu tiada lain kerana solat semata-mata adalah hak Allah dan persembahan seorang hamba untuk beribadah kepada-Nya. Solat termasuk sebagai bentuk pengesaan dan dan sanjungan seorang hamba terhadap-Nya, pengagungan dan penghambaan hamba kepada-Nya, doa dan tawakal seorang hamba kepada-Nya.Sedangkan infak adalah persembahan kebaikan terhadap sesame makhluk dengan memberikan manfaat kepada mereka seboleh yang mungkin.Orang-orang yang lebih utama untuk mendapatkan adalah kaum kerabat, keluarga, hamba sahaya dan yang lain-lain”.
Pengertian solat dalam kalangan orang-orang Arab maknanya  adalah doa, kemudian solat digunakan dalam pengertian syariat yang bererti rukuk, sujud dan gerakan-gerakan lain pada waktu yang sudah ditentukan, dengan syarat yangharus dipenuhi, begitu juga sifat dan jenis-jenisnya. (Ibnu Kasir, Tafsirul Qur’ani’I Azimi, Jilid 1, 1421 H/2000M: 269-271).

Hadis Nabawi
Daripada Muaz bin Jabal r.a., dia berkata, “Saya pernah bersama Nabi SAW dalam satu perjalanan. Suatu pagi, saya berada dekat dengan baginda saya berkata, “wahai rasulullah, khabarkanlah kepadaku suatu amal yang akan memasukkanku ke dalam syurgadan menjauhkanku dari neraka.” Baginda menjawab , “Kamu telah menanyakanku tentan perkara besar, walaupun sesungguhnya ia merupakan perkara ringan bagi orang yang telah Allah jadikan ringan baginya, amalan itu adalah kamu beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, mendirikan solat, menunaikan zakat, bepuasa di bulan Ramadhan , kemudian menunaikan haji ke baitullah”.  Lantas Baginda bersabda, ‘mahukah kamu aku tunjukkan pada pintu-pintu kebaikan?  Amalan itu adalah puasa,puasa adalah perisai,sedekah akan menghapuskan kesalahan sebagaimana air memadamkan api, dan solat seorang lelaki pada pengtengahan malam. “Lantas baginda bersabda lagi, ‘Mahukah kamu aku tunjukkan pokok agama, tiangnya dan puncaknya?”Aku menjawab, ‘Ya, wahai rasulullah.” Baginda bersabda, ‘Pokok agama adalah islam, tiangnya adalah solat, sedangkan puncaknya adalah jihad.’” (Hadis Riwayat At-Tirmizi, Sunan At-Tirmizi, Juz 5, No, Hadis, 2616, 1397 H / 1977 M: 11-12


Comments

Post a Comment